Strukturpodden > Podcast > Fråga oss

Fråga oss

Erika grillar André med lyssnar- och läsarfrågor om att få mer struktur på livet, bl.a. om studier, ordning i hemmet, hur man kan börja när allt känns kaosartat och hur man gör en realistisk tidsplanering.

Sammanfattning

  • Planeringsstöd för studier
    • Sänk ambitionerna. Betyg är viktiga men de är inte allt.
    • Missa aldrig en deadline. Skicka hellre in något dåligt än att inte skicka in alls.
    • Jobba lite varje dag, kanske bara tio minuter. Att starta är viktigast för att få grepp om uppgiften.
    • Ta hjälp från lärare eller klasskamrat.
    • Sov på natten.
    • Lyssna på lektionerna så får du mycket gratis.
  • Hur gör man en realistisk tidsplanering?
    • Lära känna dig själv. Hur lång tid brukar det ta för dig? Var brukar det bli problem för dig?
    • Behöver du använda dig av någon annans kompetens eller ha någon som hjälper dig att se vad du kan strunta i och vad som är viktigt?
    • Gör en grovplanering först, detaljplanera bara det som är närmast och revidera när du har lärt dig hur mycket tid någonting tar.
    • Finns det en deadline eller inte? Ibland är det bra att begränsa tiden du har till att göra någonting och ibland stressar det mer än det hjälper.
    • Börja lugnt för att lägga upp en rimlig grund och bygg på längre fram.
    • Planera in en “dugga”, en avstämning eller testkörning en bit på vägen för att se hur långt du har kommit och om du behöver.
  • Hållbara vanor med oregelbundna arbetstider.
    • Bygg på en vana eller återkommande aktivitet som du redan har, t.ex. att borsta tänderna, stiga upp, äta middag, komma hem från jobbet. Det kan t.ex. innebära att du alltid bäddar sängen direkt efter att du har stigit upp eller att du bara duschar när du har tränat först.
    • Se till att varje sak har en bestämd plats.
    • Veckoplanering varje vecka. (Här finns en checklista som kan hjälpa dig.)
    • Vilka dagar brukar du vara mer effektiv? Planera utifrån det.
  • När allt är kaos efter en sjukdomstid.
  • Planera för familjen.
  • Hur man får planeringen att fungera i praktiken.
    • Kanske man planera in kortare tillfällen att jobba med vissa uppgifter.
    • Delegera uppgifter som man tycker är motiga att göra.
    • Våga se en ärlig bild av dig själv, t.ex. att du bara orkar göra det här i några minuter istället för att planera att du ska göra det i en timme eller två.
    • Involvera någon annan, t.ex. boka in träning tillsammans eller “ring mig om en kvart – då ska jag vara klar med det här”.
    • Boka in en specifik tid du ska göra något.
    • Para ihop en jobbig aktivitet med en rolig syssla, t.ex. att vika tvätt medan du lyssnar på en bra podcast eller tittar på ett bra TV-program.
    • Ge dig själv tid för det du tycker är roligt och får energi av så att du orkar med de tyngre grejerna.
    • Försök göra en sak i taget. Stanna i ett rum och ha en hög/låda/påse för saker som hör hemma i ett annat rum som du tar itu med sist istället för att gå iväg med dem direkt. Det är lätt att bli distraherad av det som ska göras i andra rum.

Dagens avsnitt sponsras av Strukturkalendern (strukturkalendern.se).

Veckans prova på:  Skicka en fråga eller ett förslag till oss!

Redigering: Erik Andersson

Musik: Simon Lundberg

Frågor? Skriv till hej(snabel-a)strukturpodden.se eller fyll i kontaktformuläret på strukturpodden.se.

Facebookgrupp: Gå gärna med i vår Facebookgrupp Strukturpodden där du kan ställa frågor, kommentera avsnitten och hjälpa andra som längtar efter mer struktur.

Stötta Strukturpodden: Förutom att dela podden med andra kan du stötta oss på olika sätt, t.ex. köpa Strukturkalendern, handla via våra provisionslänkar eller ge en gåva. Läs mer här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *