Strukturpodden > Podcast > Sju nya vanor

Sju nya vanor

Erika och André går igenom sju olika områden för nya vanor, sätter upp egna mål och planerar hur de ska nå de målen för att ge dig tips på hur en ny vana kan etableras.

Sammanfattning

Gretchen Rubin skriver i sin bok Better Than Before om vanor att det finns sju olika områden inom vilka de flesta vanor som människor vill etablera faller. Här kommer en kort beskrivning av de sju områdena och Erika och Andrés mål inom varje område.

  • Ät och drick nyttigare (t.ex. sluta med socker, äta mer grönsaker, dricka mindre alkohol) 
    • Erika: Onyttigheter – bara på helgen.
    • André: Äta grönsaker till varje måltid. Inte äta kakor på förmiddagen.
  • Träna regelbundet
    • Erika: Gå promenader eller jogga fyra gånger i veckan. Någon annan form av träning en gång i veckan.
    • André:  Ha ett tydligt mål. Träna inför det 3 ggr i veckan. Styrketräna en kvart innan lunch varje dag. Stå på händer varje dag.
    • Fler tips i vårt avsnitt om träning här.
  • Spara och spendera klokt (t.ex. spara regelbundet, betala av skuld, donera till välgörenhet, göra köp som bidrar till glädje och goda vanor, håll bokföring uppdaterad) 
    • Erika: Sätta upp ett sparmål för varje månad tillsammans med min man. Bestämma det senast 31 december.
    • André: Se långsiktigt på sparandet. Ha ett 5 årigt och ett 10 årigt mål. se över hemmets kostnader och vad som kan sparas in på utan att dra ned livskvaliteten.
    • Få spartips i vårt avsnitt om ekonomi här.
  • Vila, slappna av och njut (t.ex. hobby istället för att slötitta på internet, njuta av stunden, inte kolla mail hela tiden, sova tillräckligt, mindre tid i bilen, ta tid för mig själv)
    • Erika: Aktivt titta på ett avsnitt av en bra serie ensam minst en gång i veckan och med maken minst en gång i veckan.
    • André:  Vila 15 min på eftermiddagen. Dejta frun lite oftare. Ha gemensamma mål med frun.
  • Sluta skjuta upp saker, göra regelbundna framsteg (t.ex. lära sig ett instrument, avsätta två timmar för dagligt oavbrutet arbete, lära sig ett språk, hålla igång en blogg, ha en tacksamhetsdagbok) 
    • Erika: Lägga minst 1,5 timme på eget arbete med bloggen/podden varje vecka.
    • André:  Skriva upp deadlines.
  • Förenkla, rensa och organisera (t.ex. bädda sängen varje dag, arkivera papper regelbundet, lägga nycklar på samma plats, återvinn, ge bort använda kläder) 
    • Erika: Städa undan grejer, tvätt osv. så att huset ser ut som det ska minst en gång i veckan. En fixartimme varje helg för att städa/rensa/göra ärenden.
    • André:  Gå igenom 1 gång i månaden saker som fylls på i hemmet. Ta en runda varje kväll.
  • Djupare engagemang – med andra människor, Gud, dig själv, världen (t.ex. ring familjemedlemmar, läs Bibeln varje dag, arbeta ideellt, spendera tid med vänner, tillbringa tid i naturen) 
    • Erika: Boka in tid med andra personer minst två gånger i veckan medan jag är föräldraledig och minst en gång i veckan efter det.
    • André:  Boka in kontakter med gamla vänner exempelvis via sms telefon etc. Ha ett regelbundet andaktsliv.

Dagens avsnitt sponsras av Strukturkalendern (strukturkalendern.se).

Veckans prova på:  Välj en ny vana att etablera.

Lyssna vidare:

Läs mer:

Redigering: Samuel Lundbäck

Musik: Simon Lundberg

Frågor? Skriv till hej(snabel-a)strukturpodden.se eller fyll i kontaktformuläret på strukturpodden.se.

Facebookgrupp: Gå gärna med i vår Facebookgrupp Strukturpodden där du kan ställa frågor, kommentera avsnitten och hjälpa andra som längtar efter mer struktur.

Stötta Strukturpodden: Förutom att dela podden med andra kan du stötta oss på olika sätt, t.ex. köpa Strukturkalendern, handla via våra provisionslänkar eller ge en gåva. Läs mer här.

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *