Strukturpodden > News > Transkription > 86 Anna Lundberg om flytt

86 Anna Lundberg om flytt

Erika

Du lyssnar på Strukturpodden med mig, Erika Norberg. Och mig, André Kikuchi. Erika jobbar som lärare och driver bloggen medstruktur.se.André jobbar som pastor och pusslar ihop livet som familjefar. Så luta er tillbaka. Följ med i våra tankegångar som kretsar kring livet med struktur.

I dagens avsnitt intervjuar jag ordningskreatören Anna Lundberg. Och får hennes bästa tips för en strukturerad flytt. Välkommen hit, Anna!

Anna Lundberg

Tack så hemskt mycket. Det är jätteroligt att vara med.

Erika

Det är jättekul att du ville vara med och att vi kunde hitta en tid. Tyvärr kunde inte André den här tiden. Han trodde det. Och sen kollade han med sin fru och insåg att de skulle på opera ikväll.

Anna Lundberg

Då kan det gå. Det är inte alltid som man tänkt sig.

Erika

Nej, men vi kör du och jag. Det blir nog bra.

Anna Lundberg

Det blir det absolut.

Erika

Men på din hemsida så heter du ordningskreatören. Vad innebär det? Vem är du? Vad gör du?

Anna Lundberg

Jag heter Anna Lundberg. Jag är 37. Tror jag. 5,85 i alla fall. Jag kommer från Göteborg.Jag bor här med mina två små barn på fem och två år. Jag har en bakgrund som civilingenjör med designinriktning. Sen gick jag vidare och blev projektledare på Volvo.Nu, bara sen något år tillbaka, driver jag mitt egna företag som heter Ordningskreatören. Där organiserar och strukturerar jag folks hem. I syfte med att de ska få en härligare och mer harmonisk……vårdag. Jag tänker att struktur ger sinnesro. Så det är mitt fokus att underlätta vardagen och minska stressen hos folk.

Erika

Vi har pratat med några olika ordningskonsulter och jag tror verkligen på den yrkesroll som börjar växa fram och bli mer och mer vanlig. Att man kan få hjälp med att strukturera upp sitt hem.Det är så viktigt att trivas i sitt hem och det kan vara svårt att komma till skott ensam.

Anna Lundberg

Ja, verkligen. Det blir fint såklart. Det är en härlig effekt av det hela också. För mig handlar det mycket mer om att man ska må bra. Jag har lite fokus på livsövergångar.Som kanske också gör att man känner till lite mycket i livet just nu. Som till exempel om man har blivit fler i familjen. Det är ytterligare en grej, helt klart. Eller motsatsen också.Om någon har gått bort. Eller om man har gått igenom en skilsmässa. Något som alla de här grejerna har gemensamt också är attförutom att det kan vara lite mycket och det är omvälvande överlag så innebär det ofta att man dessutom flyttar. Därmed har det också blivit ett fokus för mig.När det handlar om flytt, då är det mycket hands on. Att faktiskt jag gör jobbet. Men sen finns det en annan aspekt av det här yrket också. Där man blir lite mer lik en coach eller en PT.Att hitta ordningen hemma. Det handlar ju ganska mycket om att man måste ta många beslut om huruvida man faktiskt vill ha olika saker i sitt liv.Ta reda på vad man tycker om och vad man har för prioriteringar. Hur man vill leva sitt liv. De delarna tycker jag också är superroliga och intressanta. Att vara med i den resan.

Erika

Men har du alltid varit strukturerad eller hur hamnar du på det här spåret?

Anna Lundberg

Det har jag nog. Men det är väl först på senare år som det har varit lite mer uttalat helt enkelt. Och som jag själv har insett att jag kanske faktiskt sticker utlite med den egenskapen. Strukturerad. Jag vet inte om det räknas som att vara strukturerad. Att fixa hemma och att liksom ha det ordnat runt omkring mig. Det har ju definitivt alltid varit något som jag har ägnat mig åt redan som barn.Jag höll på och möblerade om och möblerade om hela tiden. Så att det skulle kännas bra. Det har alltid varit viktigt hur min omgivning har sett ut. Men just att hålla ordningrunt mig själv i min vardag. Det blev väldigt tydligt för ett par år sedan. När jag själv blev utmattad. Och då gick det mer på autopilot att jag började rensa allting runt omkring mig.Det kändes inte riktigt som något val nästan. Utan mer som något som jag behövde göra. Så det kändes bokstävligen som att det var en vikt som lyftes från axlarna.Så blev man friare och friare. Det har jag väl varit. Men det är väl mer tydligt nu.

Erika

Det här företaget du har nu är ju ganska nytt. Snart ett år eller?

Anna Lundberg

Ja, precis.

Erika

Känner du att du har hittat drömjobbet nu?

Anna Lundberg

Ja. Det kan jag nog säga. Jag har hittat drömjobbet med skillnad. Det var när jag läste på Chalmers för typ tio år sedan.Så insåg jag att jag vill ha ett eget företag. Jag hade ju ingen aning om då vad det var som jag skulle vilja syssla med. Så jag har ju jobbat på med annat och sådär.Det var ju egentligen ett och ett halvt år sedan eller något som jag trillade in på en branschkollegas hemsida. Och insåg att wow, det finns folk som jobbar med det här.De jobbar med att skapa ordning och reda. Då var det lite som en ny värld öppnade sig. Wow! Men jag älskar ju ordning och reda. Kan man jobba med det här? Det är ju fantastiskt. Så på sätt och vis så var det väl…Alltså man kan ju säga att det var det jag gjorde. Jag jobbade som projektledare på Volvo Cars innan. Man kan ju säga att jag jobbade med ordning och reda, höll ordning på saker och sådär. Men det är ju en viss skillnad påatt göra det på det här viset. Man verkligen ser vad för skillnad det gör med en gång. Som projektledare gillade jag ju att organisera.Jag har nog inte sett någon annan, ärligt talat, som har haft mer ordning på mail och mappar och på datorn. Alltså tidsplaner och sådär. Så jag brukar liksom skriva ut dem ochsätta upp och färgkoda och bocka av och sådär. Så man kan liksom följa. Ja, det har ju funnits med. Jag tycker det här är jätteroligt. Och liksom hela aspekten med attfå följa med in i andra människors liv är ju väldigt spännande.

Erika

Ja, det blir ju en lite annorlunda grej jämfört med att organisera projekt på jobbet och att gå in i folks hem och liv och organisera där.

Anna Lundberg

Ja, helt klart. Det är ju en aspekt som är väldigt spännande av det. Hur nära man kommer människor. Det är ju väldigt speciellt just att jobba eller komma hem till någon och jobba hos denockså. Så det är jätteroligt att göra det.

Erika

Ja, men vi kanske ska ta oss in på ämnet. Jag går igång lite på att hålla tillbaks lite att jag gillar också struktur. Såklart.Som har den här podden.

Anna Lundberg

Ja, det är ju ganska givet tänker jag.

Erika

Ja. Men vi ska prata flytt tänkte vi. Du jobbar mycket med sånt och det passar ju jättebra för både jag och André ska ska flytta nu i sommar.

Anna Lundberg

Men gud vad bra.

Erika

Så vi är redo för lite tips. Vi har ju varsitt hushåll.

Anna Lundberg

Så pass har jag förstått.

Erika

Men båda ska flytta.

Anna Lundberg

Ska det då bli större eller mindre? Ja, för mig ska det bli större.

Erika

Jag vet inte. André har nog inte köpt eller hittat nya än. Men han och hans fru har fått jobb. Så de letar något. Ja, så det får vi se.Så jag är mitt uppe i att strukturera upp hur man sorterar alla delar i ett IKEA-kök.

Anna Lundberg

Oj, vad spännande. Ja, jag tycker det är jätteroligt.

Erika

Det känns som att jag och min man, vi har rätt skillnader där. Att han säger att det är så jobbigt att hitta och pussla ihop hur man ska hitta rätt del och hålla reda på allt sånt.Och jag bara, nej, det är ju det roliga. Så jag har fixat mig en massa post-it-lappar och scheman och grejer. Men det ska vi inte prata om precis nu. Utan, vad tänker du att det är bra att tänka pånär man ska flytta?

Anna Lundberg

Mitt absolut mest övergripande tips det är ju att rensa bland sina saker. Innan man flyttar. Det är ju så onödigt. Och flytta med en massa saker som man faktiskt ändå inte vill ha. Så att det ärrensa innan flytt. Det är mitt nummer ett tips över alla andra.

Erika

Ja, det är tråkigt när man märker att den här lådan har flyttat med tre boenden och vi aldrig öppnar den.

Anna Lundberg

Nej, det verkar ju vara faktiskt mer vanligt än inte nästan att folk kan säga så. Jo, men den här lådan den har jag ingen aning om vad det finns i.Den har jag inte öppnat på 15 år. Varför har du den?

Erika

Nej, det är inte lättast att komma på tanken att man kan göra sig av med den.

Anna Lundberg

Nej, men uppenbarligen inte. För det är ju så vanligt att det faktiskt är så.

Erika

Men hur ska man tänka då med rensandet?

Anna Lundberg

Jag tänker att det handlar om att kika på Vem är du nu? Och särskilt om det handlar då kanske också om att det händer något större i livet att det är därför man flyttar.Att du flyttar till mindre eller du flyttar till större eller du har blivit fler och det är någon mer som behöver rum eller det är kanske någon som har gått bort och det är liksom det är så mycketeller säg att det är en skilsmässa för sjutton att det är liksom andra saker som du vill ha runt omkring dig i ditt nya liv eller sådär.Det behöver ju absolut inte vara sådana stora saker som har hänt runt dig. Oavsett det eller inte så är det ju ändå så att man utvecklas ju hela tiden.Alltså oavsett om man tänker att det bara lunkar på och det händer inte så mycket alltså du är ju inte samma person som du var för ett år sedan bara.Alltså att man behöver ju ständigt se över det där vad man egentligen har för grejer. Hur man vill ha det helt enkelt. Så tänker jag.

Erika

Och ju mer man rensar det större så lättare blir det tycker jag.

Anna Lundberg

Ja, jag tänker ju också det.

Erika

Men då kommer man på runda treet. Den här har jag tagit upp varje gång och bara ställt tillbaks. Men varför har jag ställt tillbaks då? Kommer jag någonsin att läsa den här boken?Tyckte jag ens att den var bra.

Anna Lundberg

Precis. Och har jag kvar den för att jag vill läsa den? Eller för att jag borde läsa den? Och borde du verkligen det eller ger den dig bara ett dåligt samvete då?Det kanske blir lätt sådär att om man lyssnar på mig ibland att man ska rensa för rensandets skull. Så tänker jag absolut inte att det är.Det finns inget självvärde i att ha lite saker. Fast med det sagt, det är definitivt lättare att ha ordning runt omkring sig med mindre saker.Men hur mycket saker det innebär, det är ju helt upp till var och en. Och vilka saker det är. Så det är mer att hitta sin egen balans tänker jag.

Erika

Det är ganska skönt. Att göra sådana där bara dåligt samvete grejer som står i hyllorna. Borde jag läsa det där?Borde jag göra något projekt av de här byxorna? Borde jag laga? Fast det var tio år sedan jag bestämde mig för det. Så de kanske inte passar längre. Eller något som man vill ha.

Anna Lundberg

Nej men verkligen. Det finns så himla många sådana grejer som om man väl börjar tänka på det inser att det här tillför inget positivt i mitt liv. Det är ju egentligen bara ett dåligt samvete. Det finns ju också liksom mycket förhoppningar.Som de där jeansen som jag inte kommit i på tio år. Om jag ska bli så himla smal. Det finns ju så himla många saker. Det finns ju också alla de härböcker som man tänker att det här borde jag läsa om. Det handlar om hur man ska ta hand om småbarn till exempel. Och då blir jag en bättre förälder. Eller sådär. Ja absolut.Det kanske du hade blivit marginellt bättre förälder om du hade läst den boken. Men du blir inte bättre förälder om att du har den liggandes där och påminner dig om att du kanske borde läsa den. Gör dig av med den istället va. Alltså faktiskt.

Erika

Om dina barn nu är åtta plus kanske inte småbarnsförälder boken ska vara kvar längre.

Anna Lundberg

Då är det okej att släppa taget om vissa saker känner jag.

Other speaker

Men man kan ju också bli påmind om just det. Jag har den här grejen.

Erika

Att man då tar fast den då. Ja men den här vill jag ju verkligen läsa. Ta fram den då och läs den.

Anna Lundberg

Nej men precis. Men det är väldigt mycket det där att man hamnar i att man ska göra sen. Och det där sen har du en förmåga att skjutas fram.

Erika

Och så kan vi också hitta att oj jag hade redan en sådan här gryta som jag nu har varit och köpt.

Anna Lundberg

Ja men verkligen. Men det där är också en anledning tänker jag till att just flytt är ju på något vis det perfekta tillfället att alltså såvida man inte gör det till ett jättestortomtag i sitt eget liv överlag. Så okej åtminstone när du flyttar då så är det ju ändå det perfekta tillfället på något vis att göra det här omtagetför att ja men du måste ändå ta i varenda pryl du har. Känn efter då innan du lägger ner det i lådan. Är det här något som jag faktiskt vill ha?

Erika

Försöka inte bara öppna en garderob och lösa ner allting.

Anna Lundberg

Nej det är sant. Det beror på vilken strategi man har. Man kan ju göra så också. Det hörde du rätt i.

Erika

Men det är ju ett väldigt bra tillfälle att tänka igenom lite.

Anna Lundberg

Definitivt ett bra tillfälle skulle jag säga. För det kommer ju även om du då öppnar garderoben och bara drar ner allt i en låda. Du kommer ju fortfarande få liksom göra det där jobbet en gång till sen.När du ska upp igen. Vilket du inte hade mött om du bara tagit med dig de grejerna du faktiskt ville ha. Så att det blir dubbra arbete också.

Erika

Men när man packar upp har man ju ett tillfälle till att rensa också.

Anna Lundberg

Man har ju ett tillfälle till. Så gör man det inte innan så kan man göra det efter.

Erika

Men det är ju skönt om man slapp köpa de där extra 10 flyttkartongerna med grejer man skulle göra sig av med.

Anna Lundberg

Eller hur, man har ju så mycket grejer. Jag tror alla har mycket mer än vad de tror innan man har packat ner dem. Man brukar säga att man ska räkna en flyttlåda perkvadratmeter ungefär. Och det låter ju alltid ofantligt mycket. Man har väl möjligtvis så mycket saker men jo, jag tror faktiskt att de flesta har det.

Erika

Det där lilla sista är ju alltid 20 kartonger. Det är så tokigt. Ja, men rensa. Stora första tipset.

Anna Lundberg

Ja men precis.

Erika

Vad har vi mer?

Anna Lundberg

Ja men jag måste ju lite grann som ordningskonsult då, som ändå jobbar med detta, säga att om du inte känner för att det är något du brinner själv för att göra och ta hand om flytten så ta hjälp. Det finns hjälp att få.Alltså antingen med alltihopa eller liksom bara delar. Man behöver såklart inte då ta hjälp av en ordningskonsult nödvändigtvis men det finns ju även såklart att man frågar vänner ellerde flesta vill ju ändå hjälpa till om man väl frågar. Men som sagt, det finns ordningskonsulter som man jobbar med och kan ta hand om alla delar. Då kan man ju också välja ut det här själv. Ja, nej men det är ju så.Jag vill ha hjälp med bara sakerna inför flytten och se till att jag får rensat ut och sådär eller liksom att koordinera själva flyttdagen så att det funkar med flyttfirman, att alla saker hamnar på rätt ställe ochsådär och sen så även efteråt och plocka upp och sådär. Ja men du kanske gillar någon del eller så kanske du vill göra någon del själv eller så vill du göra allt själv eller ingenting. Hur som helst.Du behöver inte göra allt själv om du inte vill.

Erika

Hur mycket kan man lämna över till dig? Hur mycket kan du göra och hur mycket är kunden inblandad?

Anna Lundberg

Ja, alltså jag skulle säga att det just handlar om, när det handlar om att rensa där kan jag ju omöjligtvis, alltså jag kan ju inte ta beslut åt någon. Däremot så kan jag ju absolut om det är så att man verkligen känner att nej men jag orkar inte göra förslag.Men jag kan inte göra mig, ta bort saker som inte, du måste ju ta det beslutet själv så att säga. Men sen i övrigt så kan du ju definitivt lägga bort så mycket du vill. Sen såtänker jag att man vill ju ofta vara med och liksom göra upp en plan för hur saker och ting ska bli i det nya boendet. Så att liksom vara med och prata igenom en målbild ochett ungefärligt upplägg åtminstone. Det känns ju som vanligast åtminstone men alltså rent teoretiskt så kan du ju lämna över det också och bara flytta in i princip då.Men man får känna av lite själv hur mycket man vill vara involverad. För jag menar sen, även om du tar hjälp av en ordningskonsult så betyder ju inte det det att du intefår vara involverad. Du får ju vara liksom hur involverad du vill såklart ändå. Då kan det ju mer vara en hjälpande hand liksom. Och någon du bollar med. Vilket inte heller är så dumt.Så det finns flera delar av det. Så det är nog min andra. Sen tror jag vi kommer på mer praktiska grejer. Sådär.

Erika

Vi har rensat och vi har tagit hjälp. Och vad kommer sen?

Anna Lundberg

Ja men sen tänker jag när man ska packa. Packa lika med lika. Och då kommer vi också in lite på det du var inne på att då kanske man ser att man har två stycken gjutjärnspannor eller sådär. Om man jumot förmodan skulle haft dem på olika ställen innan eller sådär. Men det är ju inte ovanligt att man inser att det är helt plötsligt. Oj, jag hade visst 37 sacksar. Eller alltså sådär då.Så där har du ju ett ytterligare tillfälle. Att se sådant också. Men också ska jag säga att packa lika med lika för att det blir så mycket lättare att hitta sakerna sen när du ska packa upp dem.Och så ha en kategori för varje låda. Blanda liksom inte allt möjligt sådär utan Ja, här är det gjutjärnspannor eller annat.

Erika

Det blir jättepopulärt i slutfirman då. Här har jag sju gjutjärnspannor i en låda.

Anna Lundberg

Ja, det är vi i och för sig. En annan praktisk grej då att packa inte så tungt så att det inte går att bära. Jo, för det finns ju, jag skulle säga så här attpacka lika med lika och liksom en kategori per låda. Men med undantag med sådant som faktiskt går att använda som packmaterial. Och då skulle jag sägaalltså jag tänker att använd filtar och handdukar och kuddar. Alltså beroende på vad du känner så skulle du till och med kunna använda kläder. För det funkar ju.

Erika

Det gjorde vi senast.

Anna Lundberg

Jag tycker inte det är några konstigheter alls. Men det är ju såklart upp till var och en hur man känner. Men fyll ut med det.Du ska nog inte packa alla dina böcker i en låda förutsatt att du inte har väldigt få.

Erika

Man kanske kan ha halva böcker och så tecken på eller någonting.

Other speaker

Resten tecken eller kudde, precis.

Anna Lundberg

Så det är väl lite mer rimligt. Det ska ändå gå att bära också. Oavsett om det är flyttfirma eller ni själva som ska bära. Och sen nästa grej. Det tänker jag ju ären eller ett par lådor med det absolut nödvändigaste som du bara måste ha första dygnet. Alltså man vill ju såklart packa upp så snabbt det går sen tänker jag. För det är ju inte jätteroligt att bo i flyttlådor.Men det är ju å andra sidan skönt att inte behöva ta upp alla lådor med en gång heller. Så att ha det viktigaste överlevnadskittet.

Erika

Det du behöver för att äta och gå på toa och borste tänder och äta. Äta frukost i alla fall. För då är du ju trött efter flyttdagen.

Anna Lundberg

Ja men verkligen. Även om du har flyttfirma så är det ju påfrestande. Det får man väl säga.

Erika

Det är ju ganska lång uppladdning också med att packa ner hela sitt hus och kanske resa igenom allting.

Anna Lundberg

Så kan man ju ha också hur avancerade system som helst för i vilken låda man har vad så att säga. Att man märker upp det. Men jag skulle säga som minstskriv i alla fall vilket rum lådan ska till. Sen kan det ju vara bra att kanske skriva vad det är för grejer i eller sådär. Det beror lite på men alltså minst så att det åtminstone hamnar i rätt del av huset eller sådär. Så att detinte blir för helt knasigt. Plus att om du har en flyttfirma hamnar du åtminstone på rätt ställe. Alltså det blir faktiskt väldigt mycket rättare om de har ställt sakerna på rätt ställe. Det får man ju säga.Kanske mest avancerade om du börjar och inte skriva på mer än kanske en siffra på lådan. Och sen ha en förteckning över varenda liten grej du har i lådan.Men det där är ju en avvägning man får göra. Vad som tar mest energi skulle jag säga. Tänker jag också kan vara alldeles övermäktigt och liksom känna att oj ska jag skriva ner här att jag harvarenda gaffel i den här lådan nu. Men sådär. Men skriv kök på lådan i alla fall. Man får ju lite grann känna var man vill lägga energin. Det tänker jag. Vill du leta igenomtre olika lådor sen eller vill du skriva, lägga den i förrebyggande syfte?

Erika

Ja vi har kört ändå halva avancerat de senaste gångerna vi har flyttat. Vi har skrivit nummer på lådan, markerat med rum på själva lådan och sen har vi haft ett Google-kalkylarksom både jag och min man kom åt. Där vi har skrivit alla nummer på lådorna, vilket rum de ska ha till och lite vad som finns där. Typ bestick och lakan eller vad vi nu har haft sompackmaterial och innehåll. Och då kan man sen om man inte packar upp allt dag ett och letar någonting så kan man söka i det där så får man framvilken låda det kan vara och i vilket rum den finns.

Anna Lundberg

Ja, det är väl jättebra. Och det viktigaste är ju som sagt att man hittar ett system som funkar för en och själv. Och sen tänker jag att det också beror på hur stort man har det. Det var inte så länge sedan jag flyttade heller.Dels var inte mitt hushåll så stort, det var bara jag och två små barn. Jag flyttade från en tvåa till en trea. Då hade det också blivit lite overkill kan jag känna attskriva ner varenda grej. Men ja, då gjorde jag en mellanvariant och jag skrev på varje låda ungefär vilka grejer som fanns i.För då blir det inte så jobbigt att gå igenom de lådorna när man väl är på plats i alla fall. Om det inte är så många. Det beror ju lite på storlek också.

Erika

Ja, och hur snabbt man rimligtvis kan gå igenom dem. Kan man nog göra det på någon vecka så då kanske det inte är så panik eller då kanske det inte är så stort behov av att ha en detaljerad förteckning.

Anna Lundberg

Nej men precis. Och det är väl också en bra grej tänker jag. Lämna gärna lite utrymme för att känna in sig och så där tänker jag. Man kan ju inte bara, eller jag tänker att det är ovanligt i alla fall att manhar helt fullt koll på exakt hur man vill ha det. Innan man väl är där. Alltså man kan ju ha en plan men sen så kanske man måste känna lite på hur det faktiskt känns när man väl är på plats också. Så attdet kanske inte liksom är helt rimligt att bara tjoffa upp allting på en gång. Men jag tänker att det hamnar inte i andra sidan på vågskålen där heller. Så att det bara blir stående.Förr eller senare kommer det ju bara bli jobbigt att det är massa flyttkartonger överallt istället och man hittar inget och så där. Så att jag tänker det är också en balans att hitta.

Erika

Det kan ju vara bra att ha en deadline då ska allt vara upppackat. Eller kanske då har vi inflyttningsfest och ska visa alla våra rum eller någonting.

Anna Lundberg

Ja men du faktiskt, det där är ju inget dåligt tips alls. Ha en inflyttningsfest för med deadlines då blir ju saker och ting gjorda i alla fall. Andra gånger då kanske man inte

Erika

visa upp hela sitt hem men en sån där inflyttningsgrej då vill ju folk se allt. Så då kan det vara bra att få lite spark i baken.

Anna Lundberg

Ja men verkligen. Samtidigt kan jag tänka också att ja, alltså det är också lite ja, ja, men hon är ju precis nyinflyttad. Du behöver ju inte vara liksom tipptopp. Inte för att det faktiskt behöver vara tipptopp sen heller.Det behöver du ju verkligen inte. Men det är ju lätt att man känner så.

Erika

Eller om man vill dela upp det lite att en kväll i veckan då är det att packa upp en låda eller någonting. Så att man i alla fall har någon plan för att komma framåt.

Anna Lundberg

Ja men verkligen bara så att man inte liksom stannar av helt och hållet tänker jag. Nej men sen har jag en annan praktisk grej. Det är också om du flyttar just lägenhet till eller från. Att kolla av med grannarna gärna.Så att du inte står där och det visar sig att det är tre till grannar som ska flytta samma dag och ska använda hissen. Den tänker jag är inte så dum faktiskt. Men nej, kika det först.Det är ju smart.

Erika

Det kan ju bli väldigt krångligt annars. Jag har bara flyttat till eller från lägenhet utan hiss. Så då har det ju varit lugnt. Eller?

Anna Lundberg

Ja då behöver man inte tänka på just den biten.

Erika

Det kan ändå bli trångt i trappan i och för sig.

Anna Lundberg

Ja det kan det ju bli. Nej men sen så är det ju det här när det väl ska packas upp som sagt. Ge varje varje sak någonstans att bo. Eller så.Om du ska göra det då kommer du behöva fixa förvaringen först. Eller så att det liksom du behöver ha en plan för hur du ska ha det. Typ köksskåp det brukar ju finnas färdigt.Det är ju ganska lätt på det viset att plocka in det. Men det finns ju många andra kanske skåp eller hyllor som du kommer behöva sätta upp först. För det blir bara dumt om du börjar packa uppmassa lådor utan att du har någonstans som de faktiskt kan vara. Så att det är förvaring först. Små grejer sen.

Erika

Låter rimligt.

Anna Lundberg

Samtidigt som man då måste känna in sig också.

Erika

Det är lättare att komma in med bokhyllan om det inte är högar med böcker över hela golvet.

Anna Lundberg

Onekligen. Och sen så kan man väl också skicka med det att när det handlar om att packa upp och även om det handlar om att organisera eller rensa så i övrigt attkomma ihåg att det blir alltid värre innan det blir bättre. Det är ju rätt jobbigt när alla saker är överallt. Men de kommer behöva vara det på väg in för att hitta sina platser.Det kan ju kännas lite överväldigande. Men tänk vad bra det blir efteråt.

Erika

Ja, men det är bra att tänka in både när man rensar och när man flyttar och packar upp och grejer.Man vet ju bara när man viktvätt så kan det ju vara högar överallt. Och sen blir det jättebra.

Anna Lundberg

Det behövs faktiskt inte mer än att man ska ha tvättat. Men så är det. Jo, kläder som hänger på gallgar. Plocka inte av dem och lägg ner i en låda.Ha dem kvar på gallgarna. Ta en stor sopsäck runt allihopa. Ja, surra med tejp. Så det är bara att hänga in på nästa ställe.

Erika

Det är ju smidigt. Ja, precis.

Other speaker

Så onödigt att göra det svårare än vad det behöver vara tänker jag.

Anna Lundberg

Man ska göra det så lätt för sig som möjligt.

Erika

Ja, det är en bra tanke. Det är lätt annars att man tar av dem, viker ihop dem och så upp på gallgen igen och hänga. Men det där går ju mycket snabbare.

Anna Lundberg

Ja, alltså dubbelarbete känns överlag som en mindre bra idé kan jag tycka. Och sen när vi är inne på tejpså tänker jag, ja men tejpa ihop lite av sladdar och kablar så att det inte blir så trassligt. Och sen om du har lösa hyllplan, tejpa ihop dem så att man kan bära dem i ett paket.Och en ytterligare tejpningsgrej är att alla små skruvar och sådär som hör till till exempel en viss bokhylla sätt dem i en liten båse och tejpa på båsen på bokhyllan.Du vill inte gärna leta bland alla dina skruvar sen när du ska sätta ihop den där. Så att det är man ju väldigt tacksam för att man har gjort när man väl ska få upp den.

Erika

Annars kan det ju dröja jättelänge innan man får upp den där bokhyllan och så har man massa böcker eller annat som ska upp i den där bokhyllan och så blir det en ond cirkel av det.

Anna Lundberg

Nu är jag lite slut på min lista, men det finns ju såklart hur mycket mer som helst egentligen som man kan ta på det.

Erika

Men kan du dra punkterna snabbt igen? Lite repetition.

Anna Lundberg

Rensa bland dina saker innan flytten. Och om du inte känner att du tycker att det är jätteroligt att fixa med flytten själv, ta hjälp. Antingen av vänner eller en ordningskonsult. Packa lika med lika.En kategori per låda. Ta alla galgar som de är. Ta soppåse och sen bara surra med tejp runt omkring. Och även tejpa ihop hyllplan och sådant. Och tillsammans med småskruvar och sådant. Sätt dem i en liten påse på den möten som de hör till. Och sen med packa lika med lika i lådorna. Det sa jag tror jag. Och sen så måste du ha en eller flera lådor med de absolut nödvändigaste sakerna.Om du flyttar till eller från lägenhet, kolla så att hissen är ledig. Räkna en flyttlåda per kvadratmeter. Du har mer saker än vad du tror.Och märk som minst i alla fall upp med vilket rum lådorna ska till. Det underlättar ju också att hamna på rätt ställe även om du har flyttfirma. Och när du har flyttat inlite utrymme för att känna efter. Men ge det inte så mycket tid så att det bara fasmar och det aldrig blir gjort heller. Det kommer du inte heller må bra i. Och sen ge varje sak någonstans att bo. Så fixa förvaringen först. Och till sistkom ihåg att det blir, eller att det alltid är värre innan det blir bättre. Så ta det lugnt. Det kommer lösa sig. Jag har ju en sån här dröm om att

Other speaker

ha en ritning på exakt var alla grejer ska hamna.

Erika

På den kökshyllan ska det där stå, på den ska det stå. Men jag tror att jag kanske ska släppa lite på den planen. Dels för att jag inte tror att jag kommer ta den tiden innan.Och dels för att man kanske borde känna in lite mer innan.

Anna Lundberg

Ja men det är väl det där, att det är ju lätt att ha en plan. Och det underlättar ju och det är ju fantastiskt skönt att ha en plan. Verkligen. Men man får ju också räkna med det.Man har ju inte känt på boendet förrän man väl är där.

Erika

Och sen kan man ju ställa upp grejerna på ett ställe och inse att nej men det här passar inte med hur jag använder. Och så får man ändra sig.

Anna Lundberg

Ja absolut, man får alltid ändra sig. Så är det.

Erika

Ja men jag är faktiskt lite mer pepp på den här flytten nu när vi har pratat om de här roliga strukturbitarna i det.

Anna Lundberg

Det var skönt att höra.

Erika

Det har mest känts jobbigt ett tag nu. Kanske beror lite på att vi inte har huset här sålt än heller. Vi hade visning precis innan mötet här så jag kom hem.Fem minuter innan vi skulle börja. Det var förhoppningsvis sista visningen. Nu blir det så. Det hoppas vi på. Jag håller tur med det. Nu kan jag börja rensa mer och packa.Ja men vi brukar ha ett återkommande inslag som vi kallar för bra, bättre, bäst. Bra är nuläget. Något som är okej men som du skulle vilja förbättra.Bättre är första steget eller ett delmål och bäst är drömläget. Har du någon bra, bättre, bäst?

Anna Lundberg

Jag tänkte att jag skulle hålla mig till att rensa i samband med flytt. Så då blir det så här. Bra när du redan har flyttat och istället för att ställa in allt utan att tänkaså reflekterar du och rensar ut sånt som du inte längre vill ha. Sånt som inte längre är du. Men bättre det är ju om du hade gjort den här reflektionen och rensningeninför flytten så att du hade sluppit att ta med dig alla de här sakerna. Och allra bäst det är ju om det faktiskt inte ens finns något behov av att ytterligarereflektera och rensa inför en flytt utan att du faktiskt redan vet vem du är, vad som är viktigt för dig i livet och vad du vill ha för saker omkring dig.

Erika

Det är ju drömläget verkligen.

Anna Lundberg

Ja men det skulle jag säga.

Erika

Kanske efter den här flytten att jag är i mål. Eller närmare.

Anna Lundberg

Det tror jag absolut.

Erika

Och så brukar vi fråga om gästen har någon prova på som lyssnarna kan testa närmsta vecka.

Anna Lundberg

Jag håller mig lite i temat där också. Så jag tänkte att reflektera över vem du är i förhållande till dina saker. Så håll i en sak i taget då.Och känn vad den betyder för dig. Och så rensar du. Inte för rensandets skull. Men utan för att det ska passa ditt liv. Just nu. För att det ska passa dig. Så att du blir medveten omvad du har och vad du vill.

Erika

Man får behålla vad man vill så länge man vill det. Ja men precis.

Anna Lundberg

Det var jag inne på lite. Det är klart man inte ska rensa. Jag vill inte komma och säga att man ska ha lite saker eller sådär. Ja, ha så mycket saker eller så lite du vill.Men se till att de betyder något för dig. Och positivt.

Erika

Det är lättare att hålla ordning. Det är lättare att veta vad man har. Att veta sina grejer. Och trivas.

Anna Lundberg

Ja men verkligen. Det finns ju så mycket som man liksom inte ens hade tänkt på. Att man hade. Och som kanske bara blivit kvar. Eller något som betyder mycket förr. Men som inte egentligen gör det nu. Något som man skulle vilja att man hade användning av.Men man har egentligen inte det nu. Och så finns ju liksom en hel kategori av grejer som är mest därför att man hoppas att man ska börja använda dem. Att man önskar att man var liksom en annan version av sig själv. Och hur man faktiskt är.Och så en hel del saker som man faktiskt kanske bara har. Som ger dåligt samvete. Att det där borde jag använda. Det där borde jag börja göra. Strunta i det. Så tycker jag.

Erika

Men det är ju skönt att bara acceptera att ja, jag är så här. Inte i ett begränsande tankesätt. För det hör ju många som säger. Nej men jag är så här. Jag kan inte ändra mig. Men du får välja vem du är.Och det är okej att vara den du är. Och så får dina saker reflektera det. Det är ju fint. Ja men verkligen.

Anna Lundberg

Jag tänker. Ja men det är liksom. Det är okej att släppa tag på saker.

Erika

Inte lättast det alla gånger. Men det får man. Och jag tror att. Ja. Vi säger ju det då och då i den här podden. Och jag tror att man kan behöva höra det många gånger. Man får släppa taget. Man får rensa.Man får göra sig av med grejer som inte passar i livet längre.

Anna Lundberg

Ja men verkligen.

Erika

Ja. Men om det nu är någon göteborgare som ska flytta eller någon annan som vill anlita dig eller veta mer om dig. Hur kan de göra det?

Anna Lundberg

Ja jag skulle säga att det finns två kanaler som är mer effektiva. Och då är det antingen min hemsida. Ordningskreatören. Alltså ordningskreatören fast med o istället. .se.Eller sammansatt på Instagram. Och det är väl där som det har hänt mest hittills i alla fall. Men nu tänkte jag att jag skulle faktiskt dra igång både blogg och nyhetsbrev. Då händer ju lite mer även på hemsidan.

Erika

Nu blir bra. Hoppas att du får ännu mer flyttsugna kunder nu efter det här.

Anna Lundberg

Ja det vill jag gärna ha.

Erika

Stort tack till dig Anna och stort tack till dig som har lyssnat. Och gillar du det här så kan du gärna tipsa andra om att lyssna på Strukturpodden. Och har du någon fråga eller någongäst du skulle vilja att vi intervjuar eller något ämne du vill höra så kan du skicka till oss på hejsnabblastrukturpodden.se. Eller skriva i vår Facebookgrupp som också heter Strukturpodden.Och så tackar vi Marvin Varjus som klipper ihop det här avsnittet. Hejdå!

Lämna ett svar

Din e-postadress kommer inte publiceras. Obligatoriska fält är märkta *